top of page
  • Forfatterens bildeRonny Mjelva

Gratisapper skaper personvern-frykt – kommunen mangler oversikt

– Slike gratisapper samler inn data som brukes av kommersielle aktører, og de bruker denne dataen til å bygge opp sine egne profiler.



IKKE IVARETATT: Personvernet når det gjelder det digitale aspektet i skoler og barnehager er ikke tilstrekkelig ivaretatt, mener personvernkommisjonen.


De siste årene har personvernkommisjonen kartlagt den samlede situasjonen for personvernet i Norge. Mandag ble kommisjonens funn lagt fram. Et område som skaper spesiell bekymring, er oppvekstsektoren – barn og unge i skoler og barnehager.


I kommisjonens undersøkelser har det kommet fram at lærere ofte tar i bruk gratisapper til bruk i undervisningen uten at det er vurdert hva slags data som samles inn. – Slike gratisapper samler inn data som brukes av kommersielle aktører, og de bruker denne dataen til å bygge opp sine egne profiler, sier kommisjonens nestleder, Ingvild Næss, til NTB. Kommisjonen etterlyser strakstiltak.


Ikke mulighet

Men Nes kommune har ingen oversikt over hvilke apper som benyttes av lærere i undervisningen.


– Det utvikles nye gratisapper hver dag og vi har ikke mulighet til enhver tid og ha en oversikt over hvilke apper som lærere anvender som et supplement i sitt pedagogiske arbeid, sier kommunalsjef for oppvekst og utdanning, Ingar Døhlen, og viser til at det benyttes slike apper i forarbeid eller undervisning.


Gratisapper som ikke er en del av kommunestandarden anvendes i mindre grad av lærere i undervisningen, slår han fast.


Han understreker at kommunen derimot har oversikt over alle apper som anvendes som hovedverktøy i undervisningen av både lærere og elever.


– Disse appene blir installert ut fra en kommunal standard.


– Setter datasikkerhet høyt

Elevene har som hovedsak tilgang til lisensierte apper der kommunen har skrevet en databehandleravtale. Elevene har også tilgang til gratisapper der ingen pålogging er nødvendig.


– Disse appene brukes til et enkelt formål, i hovedsak til øving og drill innen regning og lesing.


– Hva gjøres fra kommunens side for å hindre ulovlig datainnsamling basert på elevers bruk av digitale verktøy?


– Kommunen setter datasikkerhet svært høyt, forsikrer Døhlen, som forteller at Nes kommune sammen med Digitale Gardermoen IS har kontinuerlig trykk på utvikling og forbedring som sikrer til enhver tid nødvendige tiltak.


– For oss i kommunen handler det om å sikre databehandleravtale når vi bruker lisensierte apper, samt kvalitetssikre gratisapper som elever får tilgang til.


bottom of page